Iz pogona nekadašenje Zastave iz Kragujevca, sada fabrika "Fijat Automobili Srbija", ove godine treba da izađe oko 100.000 novih "fijata 500L". Taj model biće tehnološki i idejno potpuno novo vozilo i za Fijat i za našu automobilsku industriju, pa mnogi stručnjaci ovaj skok srpske autoindustrije ocenjuju kao dolazak iz praistorije u 21. vek. Ideje o novim modelima "Fijata" čuvaju se kao poslovna tajna, pa su informacije o medelu "500L" bile nedostupne.
Za razliku od drugih proizvođača, koji svoje inovacije predstave prototipovima na salonima automobila, Fijat prikaže proizvod koji odmah može u serijsku prozvodnju i na čiji izgled ne mogu uticati ni kritike novinara niti mišljenje kupaca.
"Mi to možemo, jer hoćemo da naš proizvod po dizajnu bude lider na tržištu. Hoćemo da drugi nas kopiraju a ne da mi precrtavamo druge. 'Fijat 500 l' je nastao kao logičan sled ideje. Od modela '500', koji je već doživeo uspeh kao rimejk starog modela, on je dizajnerski prilagođen srednjim godinama i mladima, mali je ali veoma prostran", ističe šef dizajna "Fijata" Roberto Giolito.
Najinteresantniji su materijali koji će se ugrađivati u novi model. Nemaju nikakve tehnološke sličnosti sa dosadašnjim Zastavinim materijalima, od kojih je rađen "jugo".
Sva plastika se reciklira, nema u sebi štetnih sastojaka i lako se oblikuje. To važi i za ostale materijale koji su teško zapaljivi, obojeni prirodnim bojama, dok se karoserija, umesto bojama sa nitratima, boji vodenim bojama.
"Kupci će moći da biraju preko 160 kombinacija spoljašnje i unutrašnje boje ovoga automobila. Kontrast je ovde dizajnerski presudan, unutrašnje kombinacije boja sa spoljnom karoserijom u dve boje dodatno motivišu kupca da sami osmisle izgled automobila", navodi Rosela Gasko, zadužena za izbora materijala i boja "fijata 500L".
Kao i sva savremena vozila, "fijat 500L" je prvo sklopljen u dizajnerskom centru, zatim je prošao test od nekoliko stotina hiljada kilometra po svim vremskim uslovima, i tek je onda po osvajanju pozicija i modula počela je serijska proizvodnja u Kragujevcu.
"Današnji kupci su veoma zahtevni a mi smo hteli da pored dobrog dizajna damo i ozbiljan kvalitet novom vozilu. To je premijum segmet malog urbanog vozila koje nudi komfor i opremu mnogo više klase. Kvalitet mora biti iznad uobičajenog serijskog automobila", ističe glavni dizajner eksterijera novog modela Andreas Vipniger.
"Fijat 500L" svakako je tehnološki skok za našu autoindustriju, i šansa da, ovladavši savremenom tehnologijom, osvojimo i više pozicija proizvodnje.
Motor i menjač su izuzetak, jer se već godinama proizvode i montiraju u fabrikama automobila svuda u svetu. Razlitiči proizvođači ugrađuju te iste motore, što je efikasnije i pojeftinjuje proizvodnju.
Tekst preuzet sa sajta www.rts.rs