Tokom devedesetih godina prošlog veka u Srbiji se razvio jedan fenomen pod nazivom SPONZORUŠA.Na žalost,on i dan danas traje.Tema je mnogobrojnih rasprava sociologa,kulturologa,psihologa,pa i običnih građana koji se svakodnevno sreću sa lepim i mladim devojkama čije društvo čine bogati i stariji muškarci.Većina pojam sponzoruše izjednačava sa kulturnom prostitutkom i smatra da je njenu pojavu uslovio režim Slobodana Miloševića.Drugi pak smatraju da je sponzoruša sve više zbog stava sadašnje proevropski orijentisane vlade.Ali jedno je činjenica:sponzoruše su prisutne na sceni Srbije.
Branko Radun i Saša Gajić u članku «Srbija kao sponzoruša» smatraju da sponzoruša predstavlja «savremeni tranzicioni fenomen kojim se u užem smislu označava mlađa ženska osoba koja je radi materijalne dobiti ili društvene promocije u vezi sa starijim muškarcem.»Po njihovim rečima,odnos sponzoruše sa sponzorom je neobavezujućeg karaktera koji uključuje seksualno opštenje,zajedničko pojavljivanje u javnosti i trošenje njihovog novca u što moguće većim iznosima.Devojke koje stupaju u brak iz računa treba razlikovati od sponzoruša,jer je brak trajna zajednica koja sa sobom povlači niz obaveza i odgovornosti.Radun i Gajić iznose jednu veliku istinu da se sponzoruše tretiraju od strane sponzora kao «resursi».U svakom slučaju kod obe strane dolazi do žrtvovanja-jedni žrtvuju svoj novac,ali dobijaju lepu devojku pored sebe,dok druga strana žrtvuje svoju mladost zarad skupih parfema i garderobe,karijere,automobila ili nekretnina.Na nesreću srpskog društva koji je izlegao sponzoruše,a potom osudio devojku koja sedi sa starijim gospodinom u restoranu,postavimo jedno pitanje:šta je sa profesorkama, doktorkama, studentkinjama,ženama na važnim rukovodećim funkcijama koje su karijeru izgradile zahvaljujući «čaršavima»?Zar i one nisu sponzoruše?
Maša Rebić autorka romana «Sponzoruša» razbila je jednu veliku iluziju.Sponzoruše nisu samo devojke sa sela koje su došle u veliki grad da bi pronašle milionera koji će im pokazati čari urbanog života i upoznati ih sa poznatim ljudima.Sponzoruše su najčešće devojke iz urbane sredine,koje žive u svojim stanovima ili kod roditelja,i sve do početka devedesetih bile su materijalno dobrostojeće.Našavši se u besparici,a naviknute na novac počele su da novče što jedna država iskrivljenog sistema vrednosti najbolje plaća.Devojčice više ne čekaju princa na belom konju,već princa u automobilu od 200 konja.Kao što rekoh na samom početku za pojavu fenomena sponzoruše neki osudjuju režim,kriminal i žestoke momke,neki sveopšte siromaštvo i ratove proteklih godina,dok po mom mišljenju porodica igra najvažniju ulogu u razvitku moralnih vrednosti kod mlade osobe.Ni jedna devojka koja zna koliko vredi,koliko je truda uložila u sebe i svoje obrazovanje neće krenuti stranputicom sponzorstva jer ceni i poštuje rad.Ne treba se rukovoditi politikom države i uzorima koje nameću mediji,već graditi ličnost obrazovane i sofisticirane žene.Jer u današnje vreme «biti ono što jesi u svetu koji te stalno želi promeniti je najveće postignuće.» (Ralph Waldo Emerson)
Rekli su:
Neznalica je onaj koji ne zna danas ono sto mi nismo znali juce.
Nestroj
"Brak iz računa je zajednica ljudi koji nikada ne mogu računati jedno na drugo»
Alphonse Karr
"Idealna starost muškarca za brak je oko devedesete godine, dve minute pre smrti."
Frank Sinatra
Kad je neko vredan sluga, cista je steta da postane gospodar.
Bush
Pripremila
Mirjana Vujević
Svi komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Na ovom portalu govor mržnje je strogo zabranjen. Ime i e-mail adresa su obavezni za sve neregistrovane korisnike sajta.
Zadržavamo pravo izbora komentara koji će biti objavljeni.