Trenutno se nalazite na strani: Vesti Info Kultura POGLED UNAZAD – Gradska Galerija Mostovi Balkana
 
 

POGLED UNAZAD – Gradska Galerija Mostovi Balkana

Pogledom unazad se okrećemo prošlosti i analizom rezultata sagledavamo postignuto. Retrospekcijom, uočavamo kvalitet proteklih vremena na iskustvima istorijske distance. Dužina vremenskog perioda koji sagledavamo uslovljava uočavanje većih promena u sistemima shvatanja sveta. Duže vremenske periode karakterišu vidljivije promene, koje najočitije sagledvamo kroz nauku i umetnost. Promene u nauci potvrđuju egzaktni dokazi i napredak u meterijalnom svetu, a umetnost sadrži duhovnu dimenziju; kreativnost, imaginaciju i prekogniciju. Nauka i umetnost na taj način postižu ravnotežu i daju punu sadržajnost životu.

 

Uhvatiti duh vremena kao apstraktnu dimenziju izvan vidljivih prostora, i individualnim doživljajem zabeležiti stvarnost, kvalitet je vrhunskog stvaralaštva i težnja svakog umetnika. Ova monografija nastajala je tokom vremena kroz vizuelne tragove kao materijalne tragove mog dijaloga sa stvarnošću.

Moj umetnički rad inspirisan je postylatima vremena i funkcionisanjem računara koji se nezajažnjivo hrani pitanjima i odgovorima, odnosno ogromnom količinom informacija, za koje naivno verujemo da su naša svojina, a u suštini, kada računar nije u stanju da nam ih pruži, praktično bivamo suočeni s ogromnom prazninom u sopstvenom znanju. Zato na većini računarske opreme stoji upozorenje: „This machine has no brain, use your own!”

Koristeći ovakve sisteme koji oslobađaju naš mozak od pamćenja i sećanja, kao i našu nesputanu maštu i usvojena znanja, ulazimo u svet virtyelnih senzacija uz kratkotrajne bljeskove nejasnih asocijacija, a našu memoriju prepuštamo zaboravu. Verujem da je uloga umetnosti da bude sveopšti putokaz, opomena i suštinsko osveženje u umornim i sumornim vremenima. Bez nje bi svet bio svakako siromašniji.

Živimo u kompulsivnim vremenima ekrana i informacija! Savremena tehnologija ubrzala je sve procese života. Naša znanja se smanjuju, a odgovore na sva pitanja pronalazimo u ekranu. Virtualna stvarnost nas vodi izvan opipljivog. U mentalnom mikseru pomešani su prošlost, sadašnjost i budućnost. Informacije vladaju nama.


FESTUMSKI SKOK, lumino ansamblaž

Modifikovana figura skakača u vodu sa freske iz Festa (Krit, 460 god. pre n. e.) simbolizuje u mom radu oslobođenje duha i tela antipod naše sve veće zavisnosti od ekrana i elektronike. Ovaj simbolički skok kroz vreme minojskog skakača možda nam pruža odgovor na pitanje čuvene Šekspirove fraze „Biti ili ne biti?” koja u današnje vreme može da se formuliše u UMETI ILI KLIKNUTI! UMETI ILI IMATI! Ali u ovom projektu naga figura skakača koja prolazi kroz elektronske predele ekrana postaje simbol čovekove težnje za slobodom duha i tela u skladu sa prirodom oko nas. Oslobođen kreativan duh i mašta umetnika menja svet. Projekat skakača iz Festuma je izveden u metalu, kliritu, na platnima koja simbolizuju tablete, plazme i ekrane, a osvetljen je tamnim svetlom ili black light-om.

VELIKA KLOPKA

Virtualno-realno je formirani ambijent materijalizo-vanog mentalnog inboksa, zatrpanog mnoštvom informacija a suštinski je personalni dijalog s vremenom. Savremeni svet je postao savršena globalna klopka koja nas depersonalizuje i transformiše u zavisnike info_screen sistema. Živimo u lavirintu informacija, otuđeni vladavinom ekrana, dok stvarni život prolazi pored nas.

Dušan Todorović rođen je u Kragujevcu 1945.godine. Nakon diplomiranja na ALU, 1972 u Beogradu, magistrirao je na istoj Akademiji 1974.godine.  Od 1976. godine do 1981. bio je zaposlen na Akademiji umetnosti u Novom Sadu kao asistent, Funkciju predsednika ULUV-a (sada SULUV) obavljao je tokom 1080.godine, a već sledeće godine  u periodu od 10981. do 1986. radio kao docent na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, a kasnije kao profesor i dekan. Dobitnik je stipendije države Danske kao i svih značajnih domaćih stipendija u oblasti likovnih umetnosti. U tom periodu izgrađivao je svoju tematski i programski razuđenu poetiku i doprineo boljem razumevanju neoavangarde i postmodernističkih koncepcija u umetnosti na vojvođanskoj umetničkoj sceni, nastojeći da ih u mnogim svojima projektim umetnički afirmiše. Svoja dela izlagao je u mnogim gradovima širom sveta. Da bi  transparentno izrazio svoj umetnički stav Todorović je ušao u proces reciklaže, redimejda i redizajna u nameri da preko vizuelnih poruka bude učesnik u promenama savremene svesti. Poslednjih godina umetnički istražuje svet muldimedija usmeravajući se na UV-svetlo i audio-vizuelne efekte u tematskom okviru novih tehnoloških sistema elektronske komunikacije.

Dodaj komentar

Svi komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Na ovom portalu govor mržnje je strogo zabranjen. Ime i e-mail adresa su obavezni za sve neregistrovane korisnike sajta.
Zadržavamo pravo izbora komentara koji će biti objavljeni.


Sigurnosni kod
Osveži